Laadpaal-etiquette
Publicatiedatum:

Langs de openbare weg staan inmiddels ruim 2500 laadpalen voor elektrisch aangedreven auto's. De meesten hebben twee oplaadpunten, zodat er nu ongeveer 5000 elektrische auto's tegelijk kunnen laden. Tenminste, als er plek is. Want wat is het geval: het komt nogal eens voor, dat een laadpaal niet beschikbaar is, omdat er een niet-elektrische auto staat geparkeerd, of een elektrische auto, die al vol is.

Over en weer wekt dit ergernis. Aan de ene kant vinden veel "gewone" automobilisten het niet terecht dat schaarse parkeerplaatsen gebruikt wordt voor het realiseren van oplaadpunten. Het maakt het elektrisch rijden niet bij iedereen polulair. Aan de andere kant leidt het bezetten van oplaadpunten terwijl er niet opgeladen wordt, tot grote irritatie onder rijders in een elektrisch oplaadbare auto. Op die manier kunnen berijders van elektrisch oplaadbare auto's de opgegeven range en zuinigheid ook niet waarmaken.

Het blijkt, dat oplaadpunten beter worden gerespecteerd als de wegbeheerder ervoor zorgt dat er een handhaafbaar verkeersbord wordt geplaatst en duidelijk afwijkend gemarkeerd wordt. Verder zijn er gemeenten die per oplaadpaal maar één parkeervak markeren. In veel gevallen zal er ook maar één gebruiker zijn en is het geen probleem. Paradoxaal genoeg wil je bij een hoge parkeerdruk liever geen parkeerplaatsen inleveren, maar zijn ze juist wel nodig om de laadpaal optimaal te kunnen benutten.

Tot slot: het hangt van de situatie af, wat berijders van een elektrisch aangedreven auto het beste kunnen doen. Is de parkeerdruk laag, of zijn er meerdere gebruikers van de laadpaal, dan is de beste remedie een parkeerplek met verkeersbord vrij te houden voor nummer twee, en als je vol bent je auto te verplaatsen. Maar als de parkeerdruk hoog is en er geen andere gebruikers van de laadpaal zijn, zou ik de gereserveerde plek bij de laadpaal zo vaak en zo lang mogelijk gebruiken.

Voeg zelf een reactie toe

  • This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)